Hoe mobiel is jouw website?

De meeste grote moderne websites hebben een mobiele site. Ze zijn op een smartphone goed leesbaar. Toch kom ik dagelijks best veel websites tegen die niet te lezen zijn op een klein beeldscherm. Met name de kleinere ondernemer loopt behoorlijk achter op de technologie. Is dat nou wel of niet belangrijk, zo’n mobiele website?

Mobiele bezoekers

Het aantal mobiele bezoekers van websites stijg nog steeds jaarlijks. In 2016 zal ongeveer 40% van alle websites mobiel bezocht worden met een smartphone. Dit aantal neemt jaarlijks toe. Smartphones krijgen een steeds groter formaat, daardoor verliezen tablets terrein. We zien dat activiteiten zoals internet bankieren steeds meer mobiel gebeurt. Mobiel consumeren we met name informatie voor persoonlijke doeleinden, terwijl voor zakelijke activiteiten meestal de computer wordt gebruikt. Google meet dat het aantal zoekopdrachten op een pc of tablet niet enorm achteruit gaat. Dat houdt in dat mobiele zoekopdrachten extra verkeer genereren.

 

Wat heeft een mobiele site met Google te maken?

Google hanteert sinds medio 2015 het principe “mobile first”. Wat betekent dat eigenlijk? De filosofie achter “Mobile first” is dat hetgeen je wilt weergeven van een website allemaal op een klein venster te zien moet zijn. In praktijk houdt dat met name in dat je alles wat overbodig is schrapt en alleen de essentie van de site over blijft. Sites worden hierdoor duidelijker en gebruiksvriendelijker, voor de bezoeker en voor de beheerder van de site. Google hecht waarde aan goede mobiele sites. Mobiele websites scoren hoog in Google. Dat is logisch omdat 40% van de bezoekers de site mobiel bezoekt. Maak je je site voor de bezoeker zo overzichtelijk mogelijk, dan zal Google je daarvoor belonen.

Is jouw site mobile friendly? Kijk hoe Google jouw site leest.

Ontwerp en content

 

Qua ontwerp mogelijkheden is het door het “mobile first” principe allemaal wat meer van hetzelfde geworden. Sites worden allemaal in een ongeveer dezelfde stijl opgesteld.  Vind een goede balans tussen content design voor mobiel en visual design voor tablets. Bepaal de content op een een mobiel scherm. Het dwingt je tot een duidelijke opmaak met grote knoppen, betere leesbaarheid en een prettige gebruikerservaring. Daarna moet deze content mooi worden vorm gegeven voor een tablet. Breng de twee werelden bij elkaar.

Ellen Karlsson
Mixi Media

 

mobiel friendly mobiele website