Auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen

Ellen Karlsson Mixi Media Fotografie

Wie is er nou niet ongeduldig om zijn mooie nieuwe website online te zetten en in Google hoger en hoger te zien scoren? Al die kosten en uren die erin zijn gestoken moeten gaan renderen voor je bedrijf, hoe sneller hoe liever. Een professionele webdesigner zou je moeten informeren over juridische aangelegenheden zoals het gebruik van foto’s. In praktijk gebeurt dat lang niet altijd. Bij de meeste websites blijft het juridische aspect beperkt tot het opstellen van een privacyverklaring en een overzicht van de aanwezige cookies. De kans is groot dat je onbewust het auteursrecht schendt. Hoog tijd om daar eens bij stil te staan.

Als je een website samenstelt, wordt hij pas écht mooi zodra er afbeeldingen in verwerkt worden. Even googelen en je kunt de meest mooie, professionele foto’s vinden die relevant zijn voor je site. Meestal worden afbeeldingen gebruikt zonder licentiekosten af te dragen. Er zijn steeds meer bedrijven gespecialiseerd in het opsporen van auteursrechtelijke inbreuk. Eens de inbreuk is vastgesteld en het bewijsmateriaal is vastgelegd kun je  zonder licentieovereenkomst niet meer onder de boete uit. Het alsnog verwijderen van de afbeeldingen maakt de auteursrechtelijke inbreuk niet ongedaan, je hebt het beeld immers gebruikt en daarmee staat de auteursrechtelijke inbreuk vast.

Verdomme, betrapt!
Denk nu niet “dat overkomt mij niet”. Ik heb het zelf tweemaal meegemaakt. Een van mijn opdrachtgevers had een nagelstudio met zonnebankfaciliteiten. Om de pagina “zonnebank” te illustreren had ik een mooie foto online gevonden van het betreffende merk. Jaren later kreeg mijn opdrachtgever van Getty Images © een rekening gestuurd van 850 euro. Op een andere site had ik een leuke afbeelding van een drankje geplaatst en vijf jaar later kwam de rekening van Permission Machine. De foto werd geclaimd door ©Belga, zo ook de rekening van 250 euro. De inbreuken dateren uit een tijdperk dat dit soort zaken nog niet zo goed was geregeld. Intussen is een en ander via internetrecht geregeld.

Onder het auteursrecht is de website eigenaar zelf aansprakelijk voor het gebruik van foto’s op zijn website,
ook wanneer deze zijn geplaatst door een werknemer of toeleverancier.

Een webbouwer illustreert een site in de ontwerpfase met voorbeeld foto’s en teksten (lorem ipsum) om de juiste look and feel aan een opdrachtgever te kunnen tonen. Het is aan de opdrachtgever om te zorgen voor eigen foto’s. Vaak blijven de voorbeeldfoto’s staan, opletten dus. Dit auteursrecht geldt trouwens niet alleen voor websites maar ook voor blogs, brochures, flyers, presentaties enz..

Kopieer niet klakkeloos afbeeldingen van het internet!
Wanneer je aansprakelijk gesteld wordt voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen moet je kunnen aantonen dat je over een licentie beschikt. We kennen allemaal wel de databanken zoals Getty Images of Shutterstock. Je zoekt een foto, rekent de kosten af en je mag de afbeelding gebruiken. Zo eenvoudig kan het zijn. Maar wat als je een geweldig mooie foto op Google vindt die je niet kunt vinden in een fotodatabase en waar je wel graag een formele licentie voor wilt aankopen? Ook daar zijn bedrijven op ingesprongen. Bij Permission Machine kun je de gewenste foto aanmelden en onmiddellijk licentiekosten afdragen. Zij registreren de foto en gaan op zoek naar de bron zodat de oorspronkelijke fotograaf een vergoeding kan krijgen voor zijn of haar werk.

Heb je een mooie website met hele mooie afbeeldingen? Dan raad ik je aan om de herkomst van de foto’s vast te leggen zodat je er geen financiële kater aan overhoudt. Je kunt net als ik jaren na dato nog een fikse rekening gepresenteerd krijgen. Test het zelf en doe de “reversed search” bij Google Afbeeldingen. Klik in de zoekbalk op het camera pictogram om je foto te uploaden en vind alle sites waarop deze afbeelding is gepubliceerd en misschien vind je ook een databank waar je licentiekosten kunt afdragen.

Ellen Karlsson
Mixi Media